Урок №14
Узагальнення знань з теми «Клітина»  6 клас
     Мета: узагальнити знання учнів про будову та функції клітини, спільні та відмінні ознаки між рослинною та тваринною клітиною, ріст та утворення нових клітин, основні положення клітинної теорії; формувати уявлення про клітину як цілісну систему;
   Розвивати вміння виділяти істотні ознаки, порівнювати рослинні та тваринні клітини і робити висновки на підставі порівняння; розвивати пізнавальні інтереси, спрямовані на отримання нових знань, інтелектуальних умінь та творчих здібностей;
   Виховувати емоційно-ціннісне ставлення до клітини, як до структурної та функціональної одиниці всього живого; усвідомлення значення біології в житті людини.
Тип уроку:  узагальнення та систематизація знань.
Обладнання та матеріали: таблиці «Будова рослинної клітини», «Будова тваринної клітини»,  дидактичний матеріал (карточки - завдання)
Методи та прийоми: проблемне завдання, відстрочена відгадка, «Творча  лабораторія», «Гронування» (асоціацій), «Журналіст», «Ейдетика»  моделювання «Рух речовин в клітині», «Злови помилку»,  «Мої очікування»,  «Пригадай і склади план уроку»,  «Час похвали», «есемеска  вчителю»
Хід уроку
І. Організаційний етап. Повідомлення теми та мети уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація  навчальної діяльності.
Проблемне  завдання: (проблемне завдання та відстрочена відповідь - відгадка )
Чи можуть клітини існувати окремо, як самостійний організм?
Творча лабораторія (дві групи учнів обдумують відповіді на поставленні перед ними завданнями, створюють схему відповіді письмово на окремих листках) (5 хв)
1) Що потрібно  клітинам, щоб бути самостійним організмом?  (будова клітини, процеси життєдіяльності – функції клітини)
2) За якими ознаками можна з’ясувати, що клітина жива? (обмін речовин, живлення, дихання, виділення, ріст, розвиток, розмноження, подразнення)
Вправа «Гронування» (ключове слово «Клітина») (робота з класом) (1 хв)
Вправа «Журналіст» (окремим учням пропонується скласти розповідь, використовуючи ключові слова теми уроку)
Виступ учнів з творчої лабораторії (3 хв)
ІІІ. Відтворення та коригування знань.
Вправа «Ейдетика»  (Створити модель  «Рух речовин в клітині»    (взятись учням за руки в коло, окремим учням бути ЕПС і диктіосомами (у тварин Комплекс Гольджі), змоделювати, яким чином речовини потрапляють в клітину? (пропускають речовини «білки», а жироподібний (біліпідний) шар - ні).  Аргументувати створену модель. (3 хв)
Вправа  «Злови помилку»
 Поставте знак + біля правильного твердження і знак – біля неправильного. Поясніть своє рішення;     (усно, робота з класом) (5 хв)
o   Всі організми складаються з клітин. +
o   Клітину оточує клітинна мембрана. +
o   Клітинна мембрана тільки захищає клітину від зовнішніх впливів. -
o   Цитоплазма – в’язка рідина, що заповнює клітину. +
o   Роботою клітини керує ядро і молекули ДНК. +
o   Органічними речовинами клітини є білки, жири, вуглеводи і вода. -
o   Білки утворюються з амінокислот, а складні вуглеводи – з глюкози. +
o   Єдина органічна речовина, з якої будується тіло клітини, - це білки. -
o   У клітині постійно відбуваються тільки реакції утворення складних речовин із простих. -
o   Органели клітини – непостійні структури. -
o   За рахунок поживних речовин клітина росте і ділиться. +
Створення моделі «Рух речовин в клітині». Аргументація показу. (3 хв)
Вправа 1. Складіть відповідні пари між структурами клітини та їхніми функціями. (робота з карточкою, учень працює біля дошки самостійно, потім аргументує свою відповідь)
Структури клітини:               Функції структур:
А Ядро з ДНК                       1. Забезпечують клітину енергією.
Б Цитоплазма                        2. Відбувається синтез білків.
В Клітинна мембрана           3. Внутрішнє середовище клітини, рух якого забезпечує транспорт речовин до різних органел.
Г Мітохондрії                        4. Керують роботою клітини і зберігають спадкову інформацію.
Д Рибосоми                           5. Відмежовують клітину від зовнішнього середовища і контролюють поглинання та виділення клітиною речовин.
Вправа   Поміркуйте і дайте відповідь.
У народі кажуть: «Без хазяїна – дім сирота». У кожній рослинній і тваринній клітині є дуже важливий для життя клітини хазяїн. Хто це? Чому його можна так назвати?
Заслухати відповідь учня, що працював біля дошки.
Робота з карточками (окремим учням, працюють на місці за партою)
Вправа 2.     Закінчіть схему. Схема фотосинтезу.  Аргументуйте відповідь.
                                      Світло
Вода + вуглекислий газ → __________ + ___________
                                      Хлоропласти
Вправа 3. Визначте відмінності в живленні тваринної і рослинної клітини, доповніть речення.
Тваринні клітини поглинають готові _________ речовини. Для тваринної клітини характерне внутрішньоклітинне _________ . Внутрішньоклітинне травлення  у тваринних клітин відбувається в органелах, які називаються __________ . Ці органели містять «травний сік», у якому складні органічні сполуки розкладаються на _______. Фотосинтез у рослин відбувається в особливих органелах - __________. До складу  цих органел  входять молекули _________, які вловлюють світло і здійснюють фотосинтез. Рослинні клітини в процесі фотосинтезу самі утворюють ________ речовини.
Вправа 4.  Доповніть речення, використовуючи допоміжні слова, приведені в дужках (копії, хромосомою, дочірні, копіювання, клітинами, ДНК, хромосомами).
Носіями  спадкової  інформації  в  клітині  є ____.  Молекула  ДНК, упакована за допомогою спеціальних білків, називається ________ .  При поділі клітини молекула ДНК подвоюється шляхом _______ . Із однієї материнської молекули ДНК у хромосомі з’являються дві  її точні _______ .   Їх називають дочірніми ________ . Дочірні хромосоми розходяться до протилежних полюсів клітини і розподіляються між двома дочірніми _________ .  У результаті  поділу  з  однієї материнської клітини утворюються ______ клітини.
ІV. Узагальнення та систематизація понять.
Вправа 5. Заповніть таблицю «Стадії клітинного циклу»
Стадії клітинного циклу
Процеси,  що відбуваються
Значення процесів клітинного циклу
Стадія росту клітини



Стадія поділу клітини




Вправа 6. Заповніть таблицю «Основні структури клітини та їх функції»
Структури клітини
Функції   структур  та  органел
Клітинна мембрана

Цитоплазма

Ядро

Рибосоми

Мітохондрії


VІ. Рефлексія.  Виступ «Журналістів»(2 хв)
 VІІ. Підведення підсумків навчального заняття.
(«Мої очікування»,  «Пригадай і склади план уроку»,  «Час похвали», «есемеска  вчителю» )

VІІІ. Повідомлення домашнього завдання. Підготувати короткі  повідомлення  про «Бактерії – найменші одноклітинні організми, їх значення»

Завантажити

Немає коментарів:

Дописати коментар